Szekeres Sándor

Az ELTÉVEDT IDŐSZÁMÍTÁS forrásanyagai...

 
<<< Előző cikkhezKövetkező cikkhez >>>

Publius Ovidius NasoTéma : Időszámítások és naptárak
 

Római naptár, a Fasti (részletek)


   Publius Ovidius Naso (i. e. 43- i.sz. 17) római költő a Julián-naptár bevezetésének idején élt, és Caesar halálát követő évben született. Fasti (Ünnepek) című költeményében a római naptár szerint haladva bemutatja a különböző ünnepeket. Műből az első hat hónapot bemutató rész maradt fenn. A mű feltételezhetően valamikor i.sz. 4-8. között keletkezett.
Alább a március hónapról szóló fejezet részletei találhatóak Gaál László fordításában.


 

Részletek a III. fejezetből

 

                                                                     ....

Még a legyőzőnek nem adott tudományt a legyőzött
  Graecia, mely nagy a szó, gyenge a harc mezején.
Mert ki csatázni tudott, az volt Rómában a művész;
   szónok volt, aki jól érti a lándzsavetést.
Tudta-e már Hyasok, vagy az atlasi Pleiasok útját
   bárki is? és hogy az ég fordul a sarka körül?
S hogy két Medve közül Cynosurát nézi hajóján
   sidoni nép, s a görög csak Helicére figyel?
És hogy amennyit a Nap tesz az évben az Állatöv útján,

110    Hold paripáinak egy hónap az útra elég?
Senkise vette szemügyre az égen a csillagok útját,
   mégis jól tudták: isteni lények azok.
Senkise nézte az ég vándor-jegyeit, de figyelte
   harci jelét, amit elveszteni nagy hiba volt.
Széna a harci jelük, de a had tisztelte e szénát
   úgy, amiként ma a sast tisztelet illeti meg.
Hosszú rúdra kötözve a széna egy összemarékkal,
   és nevük ettől lett "összemarék-katonák".
Ily tudománytalan és müveletlen korban a lustrum

120    tíz hónappal volt mostaninál rövidebb.
Egy év volt, ha a hold tízszer töltötte korongját,
   s abban a korban e szám nagy becsületbe jutott:
Ujjunk száma is ez, mellyel számlálni szokásunk.
   Asszony is ennyi időn hordja a drága tehert.
Tízig emelkedik úgy számlálás közben a szám is,
   s új sorozatra kerül sor, ha tovább haladunk.
Romulus által a száz atya is tízes szakaszokra
  oszlott. Lándzsást is tíz csapatot sorozott.
Ennyi az élharcos csapat, ennyi a dárdavető is,

130  s állami ló hátán ennyi lovas-csapat ül.
Ennyi csoportot adott Tities törzsének is egykor;
  így alakult Ramnes, és Luceres is ilyen.
Így alkalmazták a szokásos számot az évre.
   Férje után eddig gyászol a bús feleség.
S hogy kétségtelenül Marsnak hava kezdte az évet,
   erre nehány adatot még figyelembe vehetsz:
azt a babért, amely egy évig van a főpapi házon,
  most leszedik, s kapuján díszlik a friss koszorú.
Akkor Phoebus fája virít a "király" kapuján is,

140   és ugyanez van az ős curia háza előtt.
És hogy Vesta is új lombbal koszorúzva ragyogjon,
   trójai tűzhelynek régi babérja lehull.
Még azt is mondják, hogy a titkos tűzhelyen új tűz
   gyúlad, erőre kap, és lángja magasba szökik.
Ebben a hónapban tisztelték Anna Perennát:
   ekkor ujult meg az év, azt bizonyítja ez is.
Tisztüket át ekkor vették tisztségviselőink,
   míg a hitetlen pún nem fenyegette hazánk,
így ötödik hó lett Quintilis. Sorban utána,

150  mint ez, a számokról vette a többi - nevét. -
Pompilius, kit olajtermő föld külde minékünk,
   vette csak észre, hogy így nincs meg egészen az év.
Mestere számoszi bölcs, ki tanítja, hogy újraszülethet
   minden; vagy vezető Egeriája maga. -
Ám az időszámítás még zavaros marad így is,
   míg maga Caesar nem rendezi ezt az ügyet.
Isten volt és nagy nemzetség atyja, de mégsem
   hitte, hogy istennek túlkicsiny ily feladat.
Mert az igért eget ő ismerni kivánta előre,

160   és nem akart idegen lenni a menny küszöbén.
Pontos jelzéssel kijelölte a Napnak az útját,
   hogy bizonyos napokon járja be csillag-övét.
Háromszáz nap lett ezután, meg hatvanöt - egy év,
   s még hozzáadod egy napnak az egy ötödét.            

Ennyi az esztendő. S még egy nap minden öt évben
   hogyha olyankor az öt törtet is egybe veszik.  (szökőnap, tévesen öt évre jelezve)

.....

.....

.....

Hajnali csillagfényt háromszor gyújt fel a Hajnal,
   s ekkor egyenlővé válik a nappal az éj.      (március 26)
Rétről a pásztor még négyszer hajtja be nyáját,
880   s friss harmat négyszer festi fehérre mezőnk.
Ekkot kell Ianust tisztelni s a a jó Egyetértést
   s Római Üdvvel együtt Paxnak a szent tüzeit.    (március 30)

Hónapokat Hold kormányoz, s ő végzi be ezt is:

  így az Aventinus-halmon a Holdat imádd!          (március 31)



 

(Gaál László fordítása)

Publius Ovidius Naso

 


<<< Előző cikkhezKövetkező cikkhez >>>
 

Eddigi hozzászólások:

A cikkek kigyüjtött hozzászólásainak oldalára =>


 
A cikkhez (Publius Ovidius Naso - Római naptár, a Fasti (részletek)) regisztráció nélkül is hozzászólhatsz, egy tetszőleges név megadásával.

Neved / nicked:   
  (Írjál be egy nevet, különben nem megy el a hozzászólásod.)


Humán ellenőrző kód:

Másik_kód_kérése
Írd be ide a fenti képen látható kódot. A a kis nyilakra kattintva kérhetsz egy másikat




 
ELÉRÉSEK
REGISZTRÁCIÓ
HONLAPTARTALOM

8262/479 | 4

Felhasználónév:

Jelszó:


 

Ma érvényes évszámok


Jelenlegi

:

2024

Etióp

:

2016

Kopt

:

1740

Iszlám

:

1445

Perzsa

:

1402

Zsidó

:

5784

Indiai

:

1945

Bizánci

:

7532

Örmény

:

1472


Az évszámok a számítógép dátumbeállításához igazodnak.

 

Téves évszámok


Jézus születésétől számolt (i.e.7)

TévesHelyes

2031

1784

Arszakida éra

TévesHelyes

2271

2024

Szeleukida éra

TévesHelyes

2335

2088


Az évszámok a számítógép dátumbeállításához igazodnak.

 

Civilizációk téves évszámai


Róma alapításától számolt évek

TévesHelyes

2777

2530

Egyiptomi Nabú-nászir-éra

TévesHelyes

2771

2524

A görög olimpiai éra

TévesHelyes

700 ol. 0 év

635 ol. 0 év


Az évszámok a számítógép dátumbeállításához igazodnak.

 

Fontosabb évszámok


Az újTörténelmi eseményekA régi
ÚR e. 516A görög időszámítás kezdeteBC 776
ÚR e. 252A marathoni csataBC 490
ÚR e. 242A thermopülai csataBC 480
ÚR e. 209A szalamiszi csataBC 449
ÚR e. 190A peloponnészoszi háborúBC 431
ÚR e. 75Nagy Sándor halálaBC 323
ÚR e. 65Szeleukida időszámításBC 312
ÚR/AD 1Arszakida időszámításBC 247
ÚR/AD 175Spartacus rabszolgafelkeléseBC 73
ÚR/AD 203Julius Caesar naptárreformjaBC 45
ÚR/AD 204Julius Caesar halálaBC 44
ÚR/AD 220Római császárkor kezdeteBC 27
ÚR/AD 239Augusztus népszámlálásaBC 08
ÚR/AD 247Mai időszámítás előtti 1. évBC 01
ÚR/AD 248Mai időszámítás szerinti 1. évAD 01
ÚR/AD 531Diocletianus császár ur.AD 284
ÚR/AD 572Niceai zsinatAD 325
ÚR/AD 622Hidzsra (Mohamed futása)ugyanaz
ÚR/AD 642Római Bir. kettészakadásaAD 395
ÚR/AD 700Attila halálaAD 453
ÚR/AD 723Az ókor végeAD 476
ÚR/AD 774Justinianus császár ur.AD 527
ÚR/AD 784Római időszám. megszűnéseAD 537
ÚR/AD 800Nagy Károly megkoronázásaugyanaz

 
 
A könyv címlapja

 

Unsoft.hu


Levél a webmesternek

 
  Az ELTÉVEDT IDŐSZÁMÍTÁS és a betlehemi csillag
  www.kisbiro.hu: Közhírré tétetik!
  Szekeres Anna Fotó
  Mocsáry Évelőkertészet
  ENNEAGRAM önismereti rendszer
  Mlinkó István Általános Iskola, Eger
  Eurochess - ONLINE SAKKISKOLA
  Heves megyei sakkélet
  Meglátások
  Mellár Mihály: Atlantisz - hol volt, hol nem volt
  Szekeres Sándor: Munkahelyek és a népességcsökkenés
  Szekeres Sándor: Ringsted utca története röviden
  Dionysius Exiguus latin nyelvű munkái
  UNIX-időbélyeg kiszámítása
  Eurochess - ONLINE CHESS SCHOOL
  Unsoft.hu
  Egyszerű játékok a sakktáblán
  Chess Quotes
  Laws of Chess
  Chess piece names
  Sakk aranyszabályok
  PGN Specification and Implementation Guide
  PGN kódok jelentése (ENG/HUN)
  Chess Glossary
  Sakk kifejezések szótára
  Sakkfigurák nevei más nyelveken
 
 

Szekeres Sándor

Az ELTÉVEDT IDŐSZÁMÍTÁS

és a betlehemi csillag

A könyv a múlt és a jelen sérthetetlen dogmáit kérdőjelezi meg, érzékeny pontokat érintve a társadalmi közérzeten, mind a hétköznapokra, a tudományos életre és a hit világára vonatkoztatva. Szó lesz a valódi betlehemi csillagról, a történelmi, azaz a pártus Jézusról, a valós keresztre feszítéséről és egy szörnyű végű összeesküvésről, aminek egyik következménye a téves időszámításunk és a kronológiánk sötét középkora.
Talán nem is véletlen, hogy most íródott meg a könyv. Ismét az útkeresés korában járunk. Létezésünk és hitvilágunk alapjai esnek szét, új kérdések jönnek, új válaszok kellenek.
Ezek alapjait érinti meg a könyv, új szemléletet adva az eddig érinthetetlennek gondolt tabuknak.