<<< Előző cikkhez | Következő cikkhez >>> |
Gáspár Róbert | Téma : Időszámítások és naptárak | |
A caesari naptárreform és a szaktudósok |
...avagy, mire elég és mire nem elég Caesar 90 napja
„... tanulmányaim közben fenn akadtam azon a kicsiny bogocskán, a melyen mások úja átsiklott,
Az i.e. 45. évi, március 21-ei tavaszi napéjegyenlőség bizonyítása
|
Januarius | 29. |
Februarius | 28. |
Mercedonius - szökőhónap, mivel ez egyébként is szökőév volt | + 23 nap |
Martius | 31. |
Aprilis | 29. |
Maius | 31. |
Iunius | 29. |
Quintilis | 31. |
Sextilis | 29. |
September | 29. |
October | 31. |
November | 29. |
Undecember | + 33 nap |
Duodecember | + 34 nap |
December | 29. |
Összesen: | 445 nap |
Az, hogy ez az év éppen szökőév volt, nem jelent problémát, hiszen a 23 napot egyszerűen beépítették a 90 napos „pótlásba”, amint látjuk a fentiekből.EZ TÉNY.
Martius 25-hez 80 napot kellene hozzáadnunk, hogy megtaláljuk a csillagászati napéjegyenlőség napját ebben az évben. Mivel azonban mercedonius (szökő)hónapban ebből már 23 napot „behoztunk”, a 80-as érték lecsökken 57 napra. Ezek alapján a keresett nap, a MEQ ez évi időpontja: maius (május) 22.:
Hónap | Hónap-hossz | Martius 25 + 57 nap |
Martius | 31 | 6 |
Aprilis | 29 | 29 |
Maius | 31 | 22 |
Összesen: | 57 nap |
A 2 póthónap beiktatása után az új Julián-év, az i.e. 45-ös, elvileg már rendben indult.EZ TÉNY.Azaz a tavaszi napéjegyenlőség a helyére került. Na de hova? Martius 25-re, vagy 24-re vagy martius 21-re? A válasz: mindkettőre! Hogyan lehetséges ez?
Ha hozzáadunk az i.e. 46-ban megállapított maius 22-éhez 1 tropikus évet, azaz 365 napot (az 5 óra 48 percet nem tudjuk mihez adni, hiszen órára pontosan nem tudunk számolni adatok/források hiányában!), akkor ez az új Julián- naptárban, i.e. 45-benmartius (március) 21-re fog esni:
Hónap | Hónap-hossz | 1 tropikus év maius 22-től számítva |
Maius | 31 | 9 |
Iunius | 29 | 29 |
Quintilis | 31 | 31 |
Sextilis | 29 | 29 |
September | 29 | 29 |
October | 31 | 31 |
November | 29 | 29 |
Undecember | 33 | 33 |
Duodecember | 34 | 34 |
December | 29 | 29 |
Januarius | 31 | 31 |
Februarius | 29+1 | 29+1 |
Martius | 31 | 21 |
Összesen: | 365 nap |
Ha eme újév a régi római köztársasági naptár hónapszerkezetével menne tovább, akkor ezmartius (március) 25–ére esne:
Hónap | Hónap-hossz | 1 tropikus év maius 22-től számítva |
Maius | 31 | 9 |
Iunius | 29 | 29 |
Quintilis | 31 | 31 |
Sextilis | 29 | 29 |
September | 29 | 29 |
October | 31 | 31 |
November | 29 | 29 |
Undecember | 33 | 33 |
Duodecember | 34 | 34 |
December | 29 | 29 |
Januarius | 29 | 29 |
Februarius | 28 | 28 |
Martius | 31 | 25 |
Összesen: | 365 nap |
A magyarázat a két naptár hónapszerkezetében rejlik:
Új Julián- naptár i.e. 45-ben: | |
Januarius: | 31 napos |
Februarius: | 29[26]+1 (szökőnap) = 30 napos |
Martius: | 31 napos |
82. nap az évben = március 21. |
Régi római köztársasági naptár (ha folytatódott volna!) i.e. 45-ben: | |
Januarius: | 29 napos |
Februarius: | 28 napos |
Martius: | 31 napos |
82. nap az évben = március 25. |
Tehát a tárgyévben a naptár(ak)82. napja(i)a tavaszi napéjegyenlőség naptári helye(i).
A mi szempontunkból természetesen a Julián adat és naptár a fontos!
Lehetséges, hogy Caesarék úgy kívánták a naptárat rendezni, hogy a (csillagászati) évkezdetre következő 82. napon kerüljön sor a (csillagászati) tavasz kezdetére? Természetesen lehetséges ez is.
EZ EGY, A FENTIEKBŐL LEVONHATÓ FELTÉTELEZÉS, NEM TÉNY.
IV.
Még egy apró, de fontos momentum. Vajon Szoszigenészék miért szökőévvel indították új naptárukat? Az egyik magyarázat az lehet, hogy a beiktatott 90 nap ellenére még nem a kívánt helyére került a MEQ. Azért kellett szökőévvel kezdeni, hogy ne martius 22-re essen a tavaszkezdet az új naptárban. Ez a szökőnap jelezheti - esetleges - ragaszkodásukat a március 21-ei dátumhoz! Hogy miért, az talán arra vezethető vissza, hogy Szoszigenész - aki az új naptár atyja volt Caesar mellett - Alexandriából származott, ahol e korban egyes elképzelések szerint március 21. (természetesen az egyiptomi naptárból átszámítva!) volt érvényben, mint tavaszkezdet.[27]
Összegzés
Aki azt állítja, hogy i.e. 46-ban (a.u.c. 708.) 90 napot iktattak be a 355 napos naptárba, mivel a tavaszi napéjegyenlőség eseménye 80 napot csúszott ekkor naptári helyéhez, március 25-éhez képest, az azt állítja, hogy Caesar naptárábana tavaszi napéjegyenlőség március 21-én következett be!
Még egyszer kiemelném, hogy a naptárra vonatkozó fenti számításokat az arról szóló hivatalos adatok alapján végeztem el, nem önálló hipotézisem. A szaktudósok megadták a műveletet, én pedig (csak) elvégeztem magát a számítást. Ebben az esetben Fodor István „szakszerű és objektív” minősítése[28], úgy érzem, nem rám vonatkozik, bár a hivatalos akadémiai besorolásba (műkedvelő, dilettáns, időmachinátor, történelmi ködevő, lázálmokat kergető…) nyilvánvalóan jómagam is beletartozom, de - képletesen szólva - a 2+2 az akkor is 4 marad.
Megjegyezném, hogy az elmélet ellenzői közül többen lehetségesnek tartják a március 21-ei tavaszkezdetet, már a niceai zsinat állítólagos döntése előtt is. Illig német kritikusa is elismeri:
„Elfogadott, hogy a niceai zsinat idején a tavasz természetes és hagyományos első napját március 21-ére tették, és akkor egyáltalán nem logikai ellentmondás, ha megállapítjuk, hogy a római birodalomban Augusztusz ideje óta a tavaszt egyesek március 25-én ünnepelték, mások március 21-én, megint mások március 1-én, és megint mások akkor, mikor közvetlenül megfigyelhették az elérkeztét. ”[29] |
Magyar részről:
„Ugyanakkor tény, hogy mind Caesar-nál, mind Nicea-ban, mind XIII. Gergely pápánál március 21. a tavaszi napéjegyenlőség időpontja! ”[30] |
Tehát ha a tanulmányomban előadottak igaznak is bizonyulnak, az természetesen nem jelenti automatikusan a kitalált középkor hipotézis valódiságát. A kérdéskör ennél sokkal összetettebb. Ha esetleg nem is bizonyul tarthatónak a kitalált középkor elmélete, érdemes az általa felvetett témákat újra megvizsgálni, mert ebből a tudomány és mi is profitálhatunk.
„Mindezek után mi a megoldás? … A kérdésre akkor lehetne megnyugtatóan válaszolni, ha az eredeti források alapján, és a modern tudományos (csillagászati) eredmények ismeretében megvizsgálná valaki, hogy mit tett Caesar, mit csináltak XIII. Gergely emberei, módosította-e a naptárat Augustus császár, mert erre is van néhány homályos utalás, illetve történt-e naptárreform a niceai zsinaton 325-ben? ” |
Mit is tehetnénk hozzá az idézethez? Következő tanulmányokban az alábbi témákat járnánk körül: az ókori csillagászati mérések pontossága, a Julián-naptárral és az évsarokpontokkal kapcsolatos ókori források, az augustusi naptárreform, és a niceai zsinattal kapcsolatos elméletek.
2004. március 21.
[2] A szakirodalomnak a caesari tavaszkezdetre vonatkozó ellentmondó állításai összegyűjtve olvashatóak a Hungár naptár 60. oldalán. Az ott olvasható állítások sorát lehetne folytatni további idézetekkel is: BAKAY Kornél: A Kitalált középkor - A történelem nagy időhamisítása (KAPU): -24., A História folyóiraton (2003/2) belül egyszerre 2 variáció is előfordul: BARLAI Katalin: A naptárkészítés problémái – 23., ZSOLDOS Attila: A történelem hamisítása – 24., HETESI Zsolt (csillagász, ELTE TTK csillagászati tanszék): Hogyan jött létre jelenlegi naptárunk (Rubicon 2003/5.) - 23. Az, hogy a március 23., mint 2048 évvel ezelőtti MEQ időpont bekerült a köztudatba, HUNNIVÁRI Zoltán könyvének köszönhető. Ezt, mint láthatjuk, a legfrissebb hivatalos kutatás is magáévá tette!
[3] SCHALK Gyula: Idők-Korok-Naptárak, 30. oldal, HETESI Zsolt (csillagász, ELTE TTK csillagászati tanszék): Hogyan jött létre jelenlegi naptárunk (Rubicon 2003/5. 21. oldal), J. I. SUR: Elbeszélések a naptárról, 97. oldal
[4] HETESI Zsolt (csillagász, ELTE TTK csillagászati tanszék): Hogyan jött létre jelenlegi naptárunk (Rubicon 2003/5. 21. oldal), SCHALK Gyula: Idők-Korok-Naptárak, 31. oldal
[5] Egy egyszerű napéjegyenlőség és napforduló számító program az Interneten: www.codeguru.com/date_time/Seasons.zip
[6] SCHALK Gyula: Idők-Korok-Naptárak, 29. oldal
[7] HAHN István: Naptári rendszerek és időszámítás, 52. oldal
[8] GRYNAEUS András régész, dendrokronológus: cikk a www.gondola.hu-ról
[9] BAKAY Kornél: A Kitalált középkor - A történelem nagy időhamisítása (KAPU)
[10] Révai Nagy Lexikon. XIV. kötet
[11] BARLAI Katalin: A naptárkészítés problémái (História 2003/2)
[12] HETESI Zsolt (csillagász, ELTE TTK csillagászati tanszék): Hogyan jött létre jelenlegi naptárunk (Rubicon 2003/5. 21. oldal)
[13] DALOS Endre: Naptár és az időszámítás (Magyar Amatőrcsillagászok Baráti Köre)
[14] MARIK Miklós: Csillagászat, 51. oldal
[15] Az idő története / Silke ACKERMANN: A története és használata, 050. oldal
[16] J. I. SUR: Elbeszélések a naptárról, 97. oldal
[17] Nagy képes világtörténet , XXIII. fejezet. Caesar győzelmei, uralma és halála
[18] SZENTPÉTERY Imre: A kronológia kézikönyve, 26. oldal
[19] Calendopaedia - The Roman Calendar
[20] Calendopaedia - The Julian Calendar
[21] "The Western Calendar and Calendar Reforms" in the Encyclopedia Brittanica
[22] FINÁLY Henrik: Az ősrómai naptár és a német tudósok (Erdélyi Muzeum 1882. 3. és 4. sz.): 110. oldal, BARLAI Katalin: A naptárkészítés problémái (História 2003/2.)
[23] J. I. SUR: Elbeszélések a naptárról, 97. oldal
[24] SCHALK Gyula: Idők-Korok-Naptárak, 29. oldal
[25] J. I. SUR: Elbeszélések a naptárról, 89., 93., 97. oldal, HAHN István: Naptári rendszerek és időszámítás, 52. oldal, SCHALK Gyula: Idők-Korok-Naptárak, 29. oldal
[26] A február a Julián- naptár indításánál eredetileg 29 napos volt a szaktudósok szerint. HETESI Zsolt (csillagász, ELTE TTK csillagászati tanszék): Hogyan jött létre jelenlegi naptárunk (Rubicon 2003/5. 21. oldal), SCHALK Gyula: Idők-Korok-Naptárak, 30. oldal
[27] Arno BORST: Das Buch der naturgeschichte. Plinius und seine Leser im Zeitalter des Pergamentes. (1995), Heribert ILLIG: Kitalált középkor, 309. oldal
[28] FODOR István (régész, tanszékvezető egyetemi tanár, Szegedi Tudományegyetem): Képtelenségek könyve (Rubicon 2003/5. 63. oldal) „…s bedőlnénk a régi naptári időszámítással kapcsolatban végzett hókuszpókuszainak,…”
[29] Franz KROJER: Kiegészítés a Dr. Heribert Illig úrnak írt nyílt levelemhez (Fordította:Lacza Bertalan ) 1999. október
[30] GRYNAEUS András régész, dendrokronológus (aki nem tagja az Akadémiának): Ki lopja el az idő(nke)t? - néhány rendhagyó megjegyzés Illig könyve kapcsán (www.gondola.hu)